6 دسامبر 2022- مرزهای داخل و اطراف همه ی  کشورها برای سفر بازگشایی شده اند و بسیاری از ما از این فرصت برای سفر مجدد استفاده می کنیم. سفر با دیابت به معنای کمی برنامه ریزی اضافی است، به خصوص اگر از دستگاه نظارت مداوم بر قند خون (CGM) یا نظارت لحظه ای بر قند خون (Flash GM) استفاده می کنید. در اینجا چند نکته و یادآوری مفید وجود دارد که به شما کمک می کند تا سفر شما را آسان کند.

· قبل از سفر وسایل کافی برای تعطیلات خود و چند وسیله اضافی را بسته بندی کنید. اگر فرستنده یا سنسور CGM یا Flash GM دچار مشکل شد، حتماً شماره تماس سازنده خود را داشته باشید تا سنسور یا فرستنده ی جدید دریافت کنید.

· با داروخانه خود هماهنگ کنید تا لوازم سفرتان را سفارش دهید و مطمئن شوید که آنچه را که نیاز دارید سفارش داده اید زیرا سنسورهای CGM و Flash GM ماندگاری کوتاهی دارند. توجه داشته باشید که قرار دادن سنسورهای این دو دستگاه در معرض دما و رطوبت متفاوت در حین نگهداری می تواند بر ماندگاری آنها تأثیر بگذارد.

· اگر قصد دارید زمانی را در آب بگذرانید، مطمئن شوید که محدودیت های زیر آب دستگاهCGM  یا Flash GM خود را می دانید.

· آب گرم یک اسپا می تواند چسبندگی سنسور را از بین ببرد، بنابراین برای مدت طولانی روشن نمی ماند. آب نمک نیز بر چسبندگی آن تاثیر می گذارد. پوشیدن پوشش اضافی روی سنسور کمک خواهد کرد. Hyperflex یا کاورهای تخصصی دیگر پوشش های خوبی هستند که می توانید از فروشگاه های لوازم دیابت آنها را تهیه کنید.

· قبل از پرواز نامه ای از پزشک خود دریافت کنید تا به بخش امنیت فرودگاه اراده دهید تا نشان دهد که شما نیاز به انسولین دارید و باید CGM/Flash GM خود را بپوشید. همچنین کارت طرح ملی تامین دیابت خود را همراه داشته باشید.

· هنگامی که در بخش امنیت هستید به افسران اطلاع دهید که شما به انسولین نیاز دارید و نمی توانید CGM/Flash GM خود را از بدنتان جدا کنید. همچنین به آنها اطلاع دهید که حسگرهایCGM/Flash GM  یدکی شما نباید از دستگاه اشعه ایکس فرودگاه عبور داده شوند. از اسکنر بدنی عبور نکنید زیرا به فرستنده و سنسورها آسیب می رساند. شما می توانید درخواست کنید که آنها لباس ها و وسایل شما بطور دستی بازرسی کنند.

· اگر در داخل کشور سفر می کنید، حسگرها و لوازم CGM/Flash GM خود را به صورت آنلاین در داروخانه ی مقصدتان از پیش سفارش دهید. اکثر داروخانه ها موجودی اضافی ندارند و فقط زمانی سفارش می دهند که از مشتریان برای این لوازم سفارشی را دریافت کنند. در مناطق دورافتاده، ممکن است حداقل یک هفته طول بکشد تا لوازممورد نظرتانبه داروخانه برسد.

· اگر کارت طرح ملی تامین دیابت خود را گم کردید یا فراموش کردید آن را به همراه خود بیاورید، همیشه می توانید از کارت بیمه یا شماره ی بیمه نامه ی خود برای سفارش لوازم کنترل قند خونتان در داروخانه ها استفاده کنید.

· هنگام سفر به خارج از کشور یا سفر دریایی همیشه مطمئن شوید که بیمه مسافرتی شما دیابت را پوشش می دهد. همچنین قوانین شرکت هواپیمایی و کشوری که به آن سفر می کنید را در مورد حمل دارو بررسی کنید. برای اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنید:https://www.smartraveller.gov.au/before-you-go/health/medications

· فراموش نکنید که سطح قند خون شما می تواند تحت تأثیر هیجانات تعطیلات، استرس و تغییر دما قرار گیرد. قبل از سفر با تیم متخصص سلامت خود در مورد تغییر رژیم انسولین تان مشورت کنید.

منبع:

https://www.diabetesaustralia.com.au/blog/9-tips-for-travelling-with-a-cgm-or-flash-device/